2011-12-17

15:24 Adjö, stayfriends


Jag har glömt detaljerna kring hur och varför jag skapade en profil på klasskompis-siten stayfriends.se, men förmodar att det var ett utslag av nyfikenhet över sociala webtjänster, ett fält jag varit intresserad av sedan '95, höll någorlunda koll på till kanske '05, och senare haft tid och intresse för i omvänd proportion till hur utbudet utvecklats sedan dess. Med andra ord: idag är utbudet av sociala webtjänster så stort att det är rent slöseri med tid och intresse att bry sig om alla tjänster man inte finner en personlig förankring i, och trivs med.

Stayfriends är inte en sådan site, och efter något nyhetsbrev de just skickade, tog jag en titt på siten, greps av den särskilda form av vämjelse associerad med hallick-webtjänster (som rejält handikappar  sina obetalande medlemmar, men säljer fri åtkomst till andra medlemmar för dyra abonnemangspengar till lättutnyttjade medlemmar drabbade av ensamhet och/eller ett svagt sinne för ekonomi), och avregistrerade mig prompt. Proceduren för det senare såg idag ut så här (om länken har bäst-före-datum):

  • Klicka på "Hjälp och kontakt" längst till höger i sidfoten, en stor orange länk
  • Klicka på rubriken "Medlemskap"
  • Under rubriken "Uppsägning av medlemskap", välj "Hur raderar jag mina uppgifter från StayFriends?"
  • Följ länken "Gå ur StayFriends"
  • Under rubriken "Radera registreringen", hitta knappen "Radera registreringen"
  • Fyll gärna i enkäten om varför – det är god form att låta andra lära sig av sina misstag, om de faktiskt vill
  • Klicka på knappen "Radera definitivt"
  • Klar!
Då jag själv är webutvecklare, kan jag intyga att enkätpunkten är viktig: det här är din tratt in i örat på dem som utvecklar tjänsten. De kanske inte gjort bra ifrån sig hittills, men de kommer inte göra bättre ifrån sig om de inte får veta vad de gjort fel. De kommer inte nödvändigtvis göra bättre ifrån sig när de fått massa kritik – men fortsätter de göra fel även sedan de fått höra det, är det för att de gör dåliga val, och inte för att de har dåliga användare som inte berättar vad som är dåligt.

Så här såg min enkät ut:

Stayfriends beter sig slemmigt, mot mig och mina vänner.
Droppen som övertygade mig var sidan "Besökare på min profil"s länk "Visa namn och anledning till besök" till en "Förmåner av Guldmedlemskapet"-annons, där samtliga(!) listade funktioner för "enbart guld-medlemmar" är en inlåsningsripoff som bör vara tillgängliga till alla medlemmar, vare sig de betalar eller ej.
Jag vill inte vara en del av er produkt som lurar mina fattiga gamla skolkamrater att betala dyra abonnemang för ett sämre och gränssnittsmässigt slemmigare Facebook, och raderar mitt konto för att inte ha del i det.
Om man ska tro siten själv, har de 1 954 800 medlemmar och 53 743 skolfoton i skrivande stund.

För framtida referens: så här såg sidan som övertygade mig ut, exklusive allsköns omgivande sidkrom:

21 kommentar:

Anonymous Anonym skrev...

Jag är glad att det finns fler som jag
. Hur kunde jag gå på denna nit det är förfärligt hur de lurar oss

25 april, 2012 12:31  
Anonymous Anonym skrev...

Hej.
Jag fick plötsligt meddelande att jag skulle betala mera pengar,för att jag inte såg att det var den 8 denna månad.
Jag skrev flera brev att dom skulle ta bort mig,men inte förrän dom fått pengarna.

Ett stort misstag av mig.

14 augusti, 2012 14:51  
Anonymous Anonym skrev...

Stayfriend låter Klarna skicka inkassohot trots att jag avregistrerat mig från Stayfriends. Borde upp på SVARTA LISTAN (oseriösa företag).
Vidare tar man inte emot telefonsamtal när man söker dom.

30 augusti, 2012 10:47  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har letat ett tag efter hur man går ur stayfriends. och så hittade jag din blogg här nu och det var till bra hjälp. så nu har jag gått ur stayfriends. och hoppas att jag inte får mer från dom nu. var inte betalande medlem där och det är jag glad för.skitsida

12 september, 2012 16:45  
Anonymous Anonym skrev...

Hej! Letar febril efter någon som kan hjälpa mig att gå ur denna site men det går inte. Dom har ändrat och tagit bort avsluta medlemskap, detta val finns alltså inte. De fortsätter skicka trots att jag avanmält nyhetsbrev. Det går alltså inte att avsluta medlemskapet. Tacksam för hälp, mailadress mimakeda@hotmail.com/Helene

24 september, 2012 15:13  
Blogger Johan Sundström skrev...

Det går förmodligen att maila deras supportavelning och be om hjälp. Svarar de inte, är det kanske dags att kontakta allmänna reklamationsnämnden. Kvalificerat skumma företag bryr sig nog inte, men är de det minsta måna om sitt rykte är det i deras intresse att inte ARN-prickas.

25 september, 2012 01:25  
Anonymous Anonym skrev...

Det gick betydligt snabbare att hitta info om uppsägning via google (som ledde mig hit) än det var på deras sida. Tack för hälpen :0)

20 oktober, 2012 13:03  
Anonymous Anonym skrev...

Jag vill också tacka för hjälpen att lämna stayfriends. Det är så tråkigt att man delas upp i basmedlemmar och guldmedlemmar.

08 december, 2012 16:17  
Anonymous Anonym skrev...

TACK!
Har letat i en timme hur man avregistrerar sig. Följde dina instruktioner och nu är jag fri :)

11 december, 2012 10:45  
Anonymous Anonym skrev...

Tack för denna hjälp:) Haft ett jäkla problem att finna avreg.
Gott nytt år på dig!

01 januari, 2013 15:05  
Anonymous Anonym skrev...

Tack för hjälpen
Jag lyckades

06 januari, 2013 21:27  
Anonymous Anonym skrev...

Samma här. Har ännu inte hittat stället för avregistrering. Men det är väl Stayfriends avsikt! Jag har nu mot min vilja fått både ett nytt "guldår" = 169 kr + en påminnelseavgift på 50 kr, som jag tvingas att betala fast 2013 knappt har börjat än. Varning för Stayfriends !!!

12 januari, 2013 15:03  
Anonymous Anonym skrev...

Tackar för infon hur man går ur, letade en stund men hittde inget, din blogg hittade jag på 5 sekunder :)

08 februari, 2013 11:37  
Anonymous Anonym skrev...

Även jag säger TACK då jag länge velat avregistrera mig, men inte lyckats lista ut hur man skulle göra.

26 februari, 2013 09:20  
Anonymous Anonym skrev...

Kan inte komma på bättre ord än "FULINGAR"
och "Spamistas" på dehär företaget. Men
med dina tips har jag fått bort skiten, har
inte förlorat pengar dock men dom bort-
kastade timmarna med SF är oxå värt en del...
/GIS Gubben I Skogen

11 mars, 2013 18:38  
Anonymous Anonym skrev...

Tack!
Du är en stor hjälp i detta mörker.Att få ett inkassobrev utan vetskap är förfärligt.
Jag är 65år o det sista Jag vill är att ha är en massa skit på mig. Skitsida.

17 mars, 2013 23:09  
Anonymous Anonym skrev...

Kontakt/delgivningsperson Stayfriends Sverige AB

Daniel Carlborg, född 71-07-29 xxxx
Ljungkullevägen 24 Bostad.
595 53 MJÖLBY

Ståltrådsvägen 25 Övernattningsbost.
168 68 Bromma

Stora Torget 4 Besökskontor.
582 19 Linköping

Telefon: 013-480 2400 vx.
013-480 2450 Direkt.
070-813 1265
070-351 9733 privat
072-730 9222
Mail: daniel.carlborg@se.gt.com

04 april, 2013 18:28  
Anonymous Pia Norberg skrev...

Hej..även Jag har gått på Deras jäkla hot om inkasso..för ett Guldmeddlemskap jag beställt...Har i alla fall sagt upp det Skit abonemang..Skrev och frågasatte..fick då ett Mail..Så här är det ..Har du inte Betalt..GÖR DET..annars blir det inkasso...Fan va Jag blir förbanad..Ingen förståelse från deras sida..Men Tack för informationen ,,Hur Man säger upp skiten..Mvh Pia..

15 maj, 2013 17:38  
Anonymous Anonym skrev...

Helt sjukt att denna sida finns och att det finns folk som betalar för tjänsten! Patetiskt, skulle bli medlem endast för jag ville få tag i ett skolfoto, men det fanns inga, på 4 dagar mail bombaderades jag (jag vet att jag kan anmäla dett) Men sedan när jag skulle avsluta mitt medlemskap då jag tycker sidan är fullständigt meningslös så hittade jag inte heller länken där jag avregistrera mig, jag fick googla mig fram till länken! usch säger jag bara! efter min avanmälan så fick jag ändå ett till mail där det stod att mitt namn och om jag hade haft bilder kan finnas kvar på google i veckor/månader framöver. Fyyy för den slemmiga sajten!

19 maj, 2013 17:21  
Blogger solkartor skrev...

Tack för hjälpen!

30 maj, 2013 21:34  
Blogger vems katt? min skrev...

Snälla rara medmänniskor!Hu ska jag göra för att komma ur det här? Jag vill inte vara med om
denna förföljelse längre. Kan någon ge mej råd. Hjälp!!
Vänligen Veronika i Dalarna

14 juni, 2017 18:03  

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se