2006-02-08

01:35 Nördpyssel, the Wallace & Gromit way

Igår hade Kårrullen den goda smaken att ge Wallace & Gromit - The Curse of the Were-Rabbit, och det var precis lika kul att se den andra gången med Sigge som första gången med Fredrik och Sötsak. Det är inte klokt så mycket kul detaljer som sprängts in i de där filmerna. En av detaljerna jag missade första gången var att kyrkoherdens stora bok om otäcka monster var författad av "Claude Savagely". :-) Fåntratts-Aardman.

Kårrullen har förresten laddat vårprogrammet med massor av riktig bra höjdarfilmer som jag redan vet är sevärda, utöver de bra smala man inte kände till förrän man gick dit -- nu på måndag Så som i himmelen, två veckor senare Liftaren (okej, den kanske inte riktigt räknas), i slutet av mars Det levande slottet (mer Miyazaki! :-) och dito maj ett dubbelpass med Kalle och Chokladfabriken och Corpse Bride. Godis!

Nå, jag tog fasta på ett litet W&G-citat idag, efter att ha irriterat mig ett slag på att de websiter man kan springa på kul folk på såpass sällan byggs av och för mig, och sålunda också typiskt inte riktigt gör saker som jag vill. "Gromit; at least let me do it my way -- with technology!" tror jag var ungefär lydelsen, så idag stuvade jag om det där fasligt bredfolkliga orangeblå stället så det hjälper till att framhäva folk det torde vara rimligt intressant att språka med; ett litet köns- och åldersfilter att sila mygg och kameler med. Tillsätt en styck Firefox, en oljad apa och mitt pyssel, så blir det plötsligt betydligt trevligare. Som bonus, byggde jag ett till hack för att råda bot på en annan misfeature jag alltid irriterat mig på, nämligen att man måste ladda ned och spara bilder för att få titta på dem. Browsrar kan liksom bättre, tycker jag.

En nörddag. Fast den delen ska väl också vattnas litet ibland.

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se