2006-12-30

22:21 Inspirationsexplosion

I förrgår vaknade jag till ett flertal ovanligheter. För det första, vaknade jag under ett tjockt, jättefluffigt täcke, som mer eller mindre kändes tjockt som en hel människa. Ganska mysigt. För det andra, vaknade jag inte hemma, utan i ett gästrum hos min far i Oxelösund, närmare bestämt storasysterns gamla rum på nedervåningen, ett ganska så charmigt litet krypin med rosa heltäckningsmatta. För det tredje, var klockan inte ens sju på morgonen, trots att jag nattat mig ganska sent, bara några timmar tidigare. Och för det fjärde, och framför allt, var hjärnan alldeles fullproppad med idéer.

De bara vällde fram! Jag fick riva fram ett block och penna för att hinna med, och sen satt jag och kände idéerna ordna in sig i tydligare mönster en stund, medan pennan flödade, tills det mesta runnit ut på pappret framför mig, och bara den brinnande lusten att förverkliga verket återstod. Vid det laget hade jag redan stigit upp, slagit på medhavd äppelaptop i datorlabbet och börjat omforma tanke till verklighet. Det hade gått en kvart, och klockan var nu prick sju.

Under större delen av dagen, satt jag och vidgade mitt alster, någon liten triumf i taget. För ovanlighets skull och för mest effektiva användning av min tid och mitt engagemang, hade jag gett mig på att bygga alstret i stort sett uteslutande på andra människors kod; en facettvisare från min högt älskade favoritvietnames på MIT, och en lightbox från en annan flitig amerikan i Idaho. Idén gick i all korthet ut på att bygga en liten självinjektor som kan förvandla en valfri websida (med någon slags tabell eller någon annan datamängd) till en fullfjädrad interaktiv applikation för att filtrera, sortera om och på andra sätt byta visualiseringsmetod på sidans data.

Naturligtvis skulle en sådan möjlighet göra webben tusen gånger roligare för mig och en eller annan selekt promille webläsaranvändare! (Jag inser, inte utan viss värme, vilket lyckligt barn jag blir över sådant här. :-)

...Och nu dimpa ned som en sten i sängen och drömma om hudformspråk under mina händer.
Kategorier:

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se