2006-08-05

01:09 Dagbok som visar vad du läst

Ha!

Idag bockade jag av en dagboksfiness jag saknat rätt länge nu på de två communities jag fortfarande läser dagböcker på (som inte är öppna webben) -- markeringar för vad jag redan läst, så jag vet var jag ska ta upp tråden igen när jag vill fortsätta. Helgon har redan apbra stöd för att komma ihåg vad jag inte hunnit läsa i framkant, om jag slår mig på att prenumerera på någons själ och hjärta (vilket jag hemskt gärna gör, när jag funnit ett som klingar rent med mitt eget), men när man följer dem bakåt i tiden, har det varit mer tji med minnesstödet.

Men nu har jag till och med lyxen att kunna inte bara hålla reda på en läsfront i vardera riktningen, utan därtill att läsa huller om buller, och alltid se vad jag läst direkt intill notens titel. Det är en feature webben haft sedan blöjåldern men jag är själaglad att ha fått tillbaka den igen, även på Helgon och Lunarstorm. Och eftersom länkar som byter färg till något kryptiskt man aldrig kan riktigt veta vad som betyder vad, valde jag att sätta en liten bock framför läst och ett litet ingenting framför oläst. Det ser jättetrevligt ut, och fungerar alldeles galant.

Firefoxanvändare rekommenderas installera Stylish och sedan prova på att mata den med själva hacket. (Riktiga vrålnördar som inte vill ha fler extensions föreslås lägga in den klumpen i sin userContent.css i stället, för hand.) Varsågoda!

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se