2006-02-19

06:36 Ett nos på Spray Date och Meetic

Jag skulle vilja önska alla en god lördag, så här litet i efterskott; jag hoppas ni haft en, och till den som missade chansen, kanske en god söndag i stället. Min halkade rätt, efter en litet snöplig parentetisk miss i ett i övrigt rätt väl förrättat morgonprogram. Ett litet referat av sistonet, dock, som tar sig uttryck i ett litet referat om snöpliga datingsiter.

Det är cirka midnatt, och jag har just lagt ett par kvällars lekande med Spray Date bakom mig. Jag tycker egentligen inte om Spray Date; det är en övervintrande ganska usel website från yngre portalåldern, vilket stavas ett gytter länkar, kladd och reklam, samt ett stort mått inlåsning, på bekostnad av vad information och funktion man som användare vill se och ha lätt åtkomlig. Som något slags låtsasplåster på det omdömet kan tillstås att deras systersite Meetic (förefallandevis med samma syfte, men större omfattning, i att täcka in världen i stort) är sju resor värre, och gjort ännu mer våld på användarupplevelsen. Mer om det senare.

Att jag ändå lekt med Spray Date, kom sig av att jag på något vis jag inte vet någonting om råkat få ett smakprov på deras betalmedlemskap, och ville testköra litet. De enda observerbara skillnaderna mellan betala och icke tycks vara ett par rätt löjliga parametrar de ruckar på, att få en finkornigare söksida för folk och en billig aggregationsvy över profilinfo med egna kommentarer för folk man blivit nyfiken på. (Ett eget söndagshack brukar typiskt bli behändigare än sistnämnda.) Sidor laddar för övrigt segt som sirap, deluxe eller inte; tre sekunder per byte tycks vara normen.

Nå, jag passade på att nyttja min behörighet till att ta en snabtitt på alla i trakten som tycker lika illa om rökning som jag. Trevligt folk och trevlig site är ju dock helt orelaterade mätpunkter, och även om siten erbjuder ett minimum av möjligheter att ge någon slags djupare inblick i vem man är och vad man tycker, tänker och känner för, fann jag en handfull flickeflarn det föreföll både lönt och intressant att slå upp en konversation med.

Sen ägnade jag en stund åt att raka bort skräp från sidorna; det stora sidhuvudet fick stryka på foten, likaså sidfoten, alla länkar som öppnar nya fönster och all flash. Tack vare att bara sitens användbarhet (och inte webdesign) var kvar före tvåtusentalet, tog det bara någon ynka minut att få till det. Annonserna äter AdBlock upp. Efter det, och ett litet pyssel för att klämma in litet större bilder där det var relevant, blev det snudd på trevligt att använda siten. Kag har kanske inte lärt mig att göra ett hem hemtrevligt, men i webdomänen vet jag hur man städar och bor in sig.

Meetic, som jag också provade på som allra hastigast, hade kombinerat samma känsla för webdesign med den omisskännliga känslan för girighet och inlåsning som kommer av att införa en site-valuta och portmonnä som sagda valuta tickar bort från, så fort du gör någonting på siten, som att läsa ett brev du fått, eller att besöka någons profil. Tillkomme då finessen att någon läser genom varje profil och säger bu eller bä om den ska få finnas kvar i det skicket. Om den inte gör det, kastas den med en schwung utan like i den stora bithinken i himlen, eller de sälla jaktmarkerna, om man så föredrar; vad man eventuellt kan ha skrivit som var så fel får man inte reda på, och kan man heller inte se som utgångspunkt för att skriva ett nytt presumtivt självpresenterande.

Kassation; de min text, jag deras site. Synd, på en liten sak jag hade det dåliga omdömet att anförtro deras bithink med, som lydde någonting i stil med det här (beklagligt att jag inte sparade den; jag hittade ett par formuleringar jag tyckte om, och nu inte får fatt på):

Hjärta, hjärna, hud. Proportionerna må skifta, men alla tre är viktiga. Vilja, drömmar och fantasier likaså. Nyfikenhet, erfarenhet och kunskap. Tanke, känsla och handling. Det finns så mycket att peka på som är viktigt, och varken bör eller kan separeras från varann och odlas i renkultur. Vad är viktigt för dig?

De har rent humoristiska priser också, för övrigt. Eller så är det bara dyrare att konsumera tjänsten som man, svensk, 28-åring, ogift, eller något annat fiffigt de tänkt ut. Nåja, nog om det.

Jag hade tittat ut en finfin buss till operaregiövningen i Johannelund i morse, men stod på fel sida av vägen, och kom inte på det förrän strax efter bussen passerat motstående hållplats. Det var fånigt. Jag hann inte genskjuta bussen vid Trädgårdstorget heller, vilket också var litet fånigt. Mindre fånigt var att hälsa på Maya efteråt, framåt eftermiddagen. Vi var rätt trötta båda två, och sov ett par timmar. Mysligt. Sen lagade vi middag, umgicks, visade varandra varsin fånig kortfilm på nätet, och hade trevligt i största allmänhet. Hon bor rätt bra där, även om det ligger litet för avigt till för min egen smak.

Kvällen diffunderade ut i nättjatter med trevliga människor, och den smått revolutionerande tanken att modellera om en tjejs vilja, på det där viset det är närmast kutym att tjejer ska pojkars. Det är en slags underförstådd omöjlighet som flicksläktet gjort ett jättebra jobb med att inte ens tända tanken på att det skulle vara möjligt, men nyss brast inneslutningen, och den lilla tanken slapp lös, alldeles liten och naken. Passen eder, flickor, så inte någon kommer och lurar av er alla väl förborgade hemliga vapen! :-)

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se