2005-12-14

07:42 Insikter i juletid

Det finns Swebussar mellan Göteborg och Linköping som tar sig raka vägen från Götet via Jönköping till Linköping. Slipper man kroken via Borås får man en halvtimme mer av sitt liv att leva som man vill ha det. Borås, Borås.

Och så tror jag plötsligt jag begriper mig på varför mitt dygn åker på stryk varje gång i sviterna av en tid med älsklingen, när jag lämnat henne bakom mig eller hon mig sig. Det är det där med att avsluta en dag, i den totala lycka det är att landa på sin mjuka tufwa, och känna sig Hemma, njuta åt att bara falla in i sömn och inte vilja vara någon annanstans i världen, just då, alls. Och utan henne intill mig, är total utmattning det närmaste jag kommer, tycks det, och den fixar jag inte riktigt på ett vanligt dygn á 24 timmar.

Tre julklappar införskaffade, en paketerad. Luciafirandet de gamla kurskompisarna påtat ihop den senaste månaden blev synnerligen stiligt; Kicki blev en strålande Lucia och Anna-Clara körledde som en hel dirigent. Det sista var nog rentav den största behållningen för min del, tror jag; det var oerhört roligt att se det.

Förmodligen mest för att roa mina språknerver i väntan på att det skulle börja, ägnade jag mig ett slag åt att teckna konceptet Lucia för en tänkt oinvigd publik. Fertila honor i tunna vita linnen sjunger vackra sånger med ljus i händerna. Japp. Lucia är en bra högtid.

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se