2008-02-11

01:31 Fuzzy user testing

Barn och katter tror jag utgör de två slutgiltiga testerna på perfektion i avvägning samt genomförande av teknik: teknik som valt en god balans mellan minimalism, anpassningsbarhet, konventioner och intuitivitet för att dess brukare ska bemästra dem fullt ut. Att lyckas med det är någonting svårt, och det är idag mycket mindre vanligt med sådan teknik än det var för tio, femtio eller hundra år sedan -- men usabilityexperter, industri-, interaktionsdesigners, programmerare, grafiker med många flera runtom i världen gör vad de kan för att mogna ifatt våra föregångares framgångar, trots att de söker tillfredsställa allt mer raffinerade önskemål och drömmar om funktion som inte var möjliga för tio, femtio eller hundra år sedan. Det är inte alltid de lyckas så bra, och exemplen är ofta roande. Se här, några exempel ur en nylig diskussion jag snavade på i ett av mina nördfora:

"Hm, 3-åringen har visst uppgraderat barnspelsdatorn med XP till IE7. Det börjar nog bli dags med ett separat barnkonto på den maskinen..."

"Anton (1.5 år) har ställt om sorteringen av SMS i min Nokia till någonting mystiskt, jag vet inte vad den sorterar på och jag lyckas inte ordna till det..."

"Oskar (1.5 år) lyckades dubblera uppspelningshastigheten av alla ljud på en Windows-dator här. I både webb-grejer och i spel spelades ljudet upp för fort. Till och med Windows utloggningstrudilutt gick för fort. Omboot fixade det problemet."

"Både Grace, Michael och Anton är duktiga på att ställa om TV'n så att mystiska effekter uppstår. I höstas hade de ställt in den på något obegripligt språk och jag kunde inte hitta till rätt meny för att ställa tillbaka så det fick bli master reset istället..."

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se