2006-03-28

21:57 Spinn

Det är nu en känslostrateg skulle ha bakfickor och ärmarna fulla av måttfullhet, reserverade och väl avvägda drag med blicken fyra eller åtta steg framåt i partiet, en plan, en väl inkänd motpart, och en uttänkt och genomanalyserad händelsekedja, väl belyst ur åtskilliga synvinklar, uppmärkt med små konstateranden om troliga utfall, och analyserad in i minsta detalj. En snillets snitslade väg genom outforskade marker och snårskog, med en hel uppsjö listigt gillrade fällor här och där, och en mästarplan för hur motparten ska följa ens pipa dit man vill.

Jag fungerar inte så.

Det är mer fullt spjäll trivsel, och en nöjd katts oåterhållna spinnande som gäller på min front. Inte det minsta spännande och mystiskt, oåtkomligt eller svårfångat utmanande. Tycker jag om någon, visar jag det så mycket jag får. Idag har jag fikat, och nu ska jag gå och lägga mig. Och precis nu kunde ingenting vara bättre. Det är förstås en jättelögn på alla möjliga sätt, men det är så där fåntrivsligt inuti att känslan inte ljuger, även om den har fel. Nu ska jag lägga mig. Redan det är rätt långt utanför de flesta skalor.

0 kommentar:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se